Portal miłośników samochodów Amerykańskich

firmy porady newsy ze świata

NEWSY - AUTA Z USA

Harley-Davidson LiveWire – elektryczna rewolucja.

Po raz pierwszy reklamowany w 2014 roku, a ostatecznie wydany w 2020 roku, LiveWire jest pierwszym motocyklem elektrycznym wyprodukowanym przez firmę Harley-Davidson. Istniały już wcześniej elektryczne skutery i elektryczne rowery terenowe, ale był to pierwszy jednoślad produkowany z myślą o wysokiej klasy osiągach na drodze.

Oczywiście wierni H-D byli rozczarowani, a reszta motocyklowego świata była zakłopotana tym radykalnym posunięciem 118-letniej firmy. Jednak producent z Milwaukee zaprezentował rewelacyjną maszynę dopracowaną pod każdym względem.

 

Spis treści

Osiągi

LiveWire osiąga moc 105 KM i 116 Nm, dzięki silnikowi elektrycznemu H-D Revelation i baterii o pojemności 15,5 kWh z systemem magazynowania energii (RESS). Z pozoru liczby te nie wydają się wybitne, ale natura silników elektrycznych polega na tym, że cały moment obrotowy jest dostępny od razu. Oczywiście oznacza to niesamowite przyspieszenie, ale także liniową krzywą mocy, która zapewnia taki sam moment obrotowy w całym zakresie obrotów silnika elektrycznego. Niezależnie od tego z jaką prędkością pokonujemy drogę, pod ręką mamy do dyspozycji pełną moc. Napęd elektryczny, dzięki technologii Twist-and-go, nie wymaga użycia sprzęgła ani skrzyni biegów. Oczywiście LiveWire posiada odzyskiwanie energii podczas hamowania, pozwala to na znacznie zwiększenie zasięgu motocykla w cyklu miejskim. Motocykl rozpędza się do setki w zaledwie 3 sekundy a jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 180 km/h.

Prowadzenie

LiveWire posiada system Elektronicznego Sterowania Podwoziem (Electronic Chassis Control, ECC), zmodernizowany układ sterowania ABS, funkcję kontroli trakcji (TCS) oraz system kontroli poślizgu (Drag-Torque Slip Control System). Nad wszystkimi systemami bezpieczeństwa czuwa sześcioosiowa centrala pomiaru inercji, która analizuje warunki drogowe i zapewnia pełną kontrolę nad motocyklem. Biorąc pod uwagę, że motocykl waży około 250 kg, jego zwinność i zdolność pokonywania zakrętów są zaskakująco dobre. LiveWire posiada siedem trybów jazdy, które różnią się kombinacją mocy, regeneracji, reakcji przepustnicy i ustawień kontroli trakcji – cztery zaprogramowane tryby: sportowy, drogowy, zasięgu i jazdy w deszczu, a także trzy tryby jazdy, które kierowca może samodzielnie modyfikować. Motocykl został wyposażony w regulowane zawieszenie SHOWA, sportowe opony H-D Michelin® Scorcher oraz hamulce Brembo.

Zasięg

Harley-Davidson twierdzi, że maksymalny zasięg w mieście wynosi 235 km – w rzeczywistości wynik w granicach 170 km jest bardziej realny. Przyjemność z jazdy motocyklem zaczyna się poza granicami miasta – kręte drogi i piękne widoki dają nam niesamowite doznania i poczucie wolności. Niestety w przypadku jednośladów napędzanych prądem, budzi się lęk spowodowany krótkim zasięgiem oraz ubogą infrastrukturą do szybkiego ładowania. Przy wypadzie poza miasto musimy zaplanować trasę tak, aby po drodze zahaczyć punkty ładowania.

Ładowanie

Pełne naładowanie LiveWire ze standardowego domowego gniazdka zajmuje około 12 godzin. Niemniej jednak szybka ładowarka DC wykona to zadanie w ciągu zaledwie godziny. Przewód do ładowania jest przechowywany pod siedzeniem, podczas gdy port ładowania znajduje się tam, gdzie normalnie znajduje się korek wlewu paliwa.

Cena

Świetna stylistyka, rewelacyjne osiągi, nowoczesne rozwiązania i jakość materiałów – brzmi świetnie. Pozostaje tylko pytanie, ile zapłacimy za model LiveWire? Przy obecnym kursie dolara jest to prawie 160 000 zł. Harley-Davidson planuje redukcje cen przyszłych modeli EV, aby były one bardziej dostępne dla młodszego grona motocyklistów.

Dane Techniczne

DŁUGOŚĆ 2135 mm
WYSOKOŚĆ SIODŁA 780 mm
PRZEŚWIT 130 mm
ROZSTAW OSI 1490 mm
OPONA PRZÓD Michelin Scorcher 120/70 ZR17
OPONA TYŁ Michelin Scorcher 180/70 ZR17
MASA 251 kg

 

AUTA Z USA 2019 Wszelkie Prawa Zastrzeżone