Szeroki wybór gamy silników oraz modeli które nie są dostępne w sektorze europejskim sprawia że co raz więcej osób interesuję się procesem sprowadzenia samochodu z Ameryki. Nieznacznie uszkodzony pojazd, zakupiony na aukcji ubezpieczeniowej w stanach z reguły będzie tańszy niż jego europejski odpowiednik o około 25-30%. Sprowadzenie pojazdu z USA do Polski wiąże się ze znajomością amerykańskiego rynku motoryzacyjnego. Niemniej jednak, cała ścieżka zakupu posiada czynności i procedury które są uporządkowane w konkretnej kolejności. W tym artykule w skrócie przedstawimy jak wygląda kompletny przebieg zakupu i importu auta zza oceanu.
Spis treści
Wiele osób decyduje się na skorzystanie z usług specjalistycznych firm importujących pojazdy z USA do Europy, ponieważ procedury związane z importem są dość skomplikowane. Wybór firmy zajmującej się sprowadzeniem naszego pojazdu jest tutaj kluczowym elementem, gdyż ma ona obowiązek posiadać przede wszystkim licencje oraz uprawnienia do zakupu i licytacji aut na znanych portalach aukcyjnych w USA. Ponadto kolejną istotną częścią importu jest znajomość przepisów prawnych oraz formalności które nim wiążą. Doświadczenie oraz wiedza importera pozwoli nam bezpiecznie i bez ryzyka sprowadzić wymarzony pojazd, a zarazem pomoże nam uniknąć niepotrzebnych kosztów. Listę rekomendowanych importerów można znaleźć z zakładce „polecane firmy”.
Po zakupie pojazdu w Ameryce, firma importująca zaplanuje najbardziej korzystną drogę jego dostarczenia do Europy. Organizuje ona transport lądowy do portu morskiego w USA, tytuł przeniesienia własności, bez którego eksport nie byłby możliwy oraz fracht morski. Oczywiście, najbardziej sprzyjająca sytuacja ma miejsce wtedy, kiedy lokalizacja, w której znajduje się kupowane auto nie jest zbytnio oddalone od portu. W zależności od warunków umowy oraz natężenia panującego w europejskich portach nasz pojazd może być wyprawiony do Rotterdamu, Bremerhaven lub Gdyni. Sam transport morski trwa od 2 do 4 tygodni i może się on wydłużyć w zależności od nasilenia ruchu w danym porcie morskim.
Po przybyciu statku do portu w Europie, jest on w ciągu 2-3 dni rozładowywany a, kontener z naszym pojazdem trafia do agencji celnej, gdzie przeprowadzana jest odprawa. Na tym etapie możemy złożyć odpowiednie upoważnienie, w którym zezwolimy firmie importującej na działanie w naszym imieniu. Wówczas importer wypełni za nas wszelkie dokumenty oraz deklaracje.
Dokumenty które są wymagane przez urząd celny:
Deklaracja celna, bez względu czy wypełniamy ją osobiście, czy za pośrednictwem firmy importowej, musi zawierać dokładny opis importowanego towaru, jego wartość, jak i również jego przeznaczenie. Po tym procesie otrzymujemy dokumenty celno-skarbowe w celu uregulowania podatku VAT oraz cła.
Podatek VAT:
Taryfy celne na samochody sprowadzane z USA są jednolite dla wszystkich krajów należących do Unii Europejskiej.
Cło:
Po zakończeniu procedury celnej, która przeważnie trwa od 5 do 10 dni, nasz pojazd jest gotowy do odbioru z portu. W tym przypadku nie ma takiej potrzeby, żeby osobiście odebrać auto, gdyż wiąże się to z dodatkowymi, zbędnymi wydatkami. Polecamy zlecić przewóz firmie spedycyjnej, która dysponuje wieloletnim doświadczeniem oraz potrafi sprawnie wykonać zlecenie. W większości przypadków, importerzy współpracują z firmami spedycyjnymi, które mogą przetransportować nasz pojazd w dowolne miejsce w Polsce. Ważnym aspektem transportu naszego pojazdu jest to, aby był on monitorowany i ubezpieczony przez całą jego podróż.
Gdy pojazd zostanie dostarczony pod wskazany adres, należy skontaktować się z kwalifikowanym rzeczoznawcą, który starannie sporządzi szczegółową opinie pojazdu. Wykona on szczegółowe fotografie wszelkich uszkodzeń, które mogą mieć wpływ na wartość rynkową pojazdu. Przed powierzeniem wykonania ekspertyzy rzeczoznawcy, warto upewnić się, że jest on wpisany na krajową listę rzeczoznawców, w przeciwnym razie przygotowana przez niego opinia może nie zostać uwzględniona przez urząd skarbowy. Lista rzeczoznawców jest ogólnie dostępna, można się z nią zapoznać się na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju. Na naszej stronie również można znaleźć polecanych oraz certyfikowanych rzeczoznawców. Czas sporządzenia profesjonalnej opinii przez rzeczoznawcę to okres od 2 do 3 dni.
Po uzyskaniu opinii rzeczoznawcy, należy wykonać tłumaczenia dokumentów oraz udać się do urzędu skarbowego, w celu złożenia m.in. deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U. Złożenie deklaracji powinno nastąpić do 14 dni od powstania obowiązku podatkowego (przekroczenie granicy), ale nie później niż w dniu rejestracji pojazdu. Z kolei na zapłatę akcyzy mamy 30 dni od powstania obowiązku podatkowego. Potwierdzenie zapłaty akcyzy można uzyskać bezpłatnie w formie elektronicznej bądź odpłatnie w urzędzie skarbowym. Wysokość podatku jest uzależniona od wartości pojazdu oraz pojemności jego silnika.
Akcyza wynosi zatem:
Samochody hybrydowe typu Plug-in (PHEV), których silniki nie przekraczają pojemności 2000 cm3 lub samochody elektryczne o rozszerzonym zasięgu (REX).są całkowicie zwolnione z akcyzy.
Jeżeli nie dysponujemy czasem lub nie wiemy jak obliczyć stawki akcyzowe, można skorzystać z usług agenta celnego. Agent może kompleksowo wykonać całą usługę, od tłumaczeń dokumentów po opłatę podatku akcyzowego.
Wybór właściwego warsztatu blacharsko-lakierniczego do naprawy samochodu, nie jest prostą sprawą. Należy pamiętać, iż wiele zakładów preferuje naprawę jedynie aut europejskich. Ważną rzeczą którą trzeba wziąć pod uwagę przy doborze i zakupie części, jest to, że niektóre podzespoły mogą się różnić od wersji europejskich. W większości przypadków zakłady naprawcze pomogą nam z doborem odpowiednich części do naszego samochodu. Rekomendujemy aby skorzystać z warsztatów które kompleksowo podejmą się reperacji z segmentu mechaniki, elektroniki, oraz wszelkich napraw blacharsko-lakierniczych.
Równolegle do naprawy auta należy pamiętać o jego konwersji i dostosowaniu do norm panujących w europie. W zależności od modelu i wyposażenia, które nasze auto posiada, nie jest to kłopotliwe przedsięwzięcie. Na naszym rynku jest wiele firm, które zajmują się adaptacją lamp, liczników, nawigacji oraz elektroniki. Elementy które należy sprawdzić i ewentualnie dostosować to:
Ostatecznie, aby pojazd mógł być dopuszczony do ruchu drogowego, kolejno należy wykonać przegląd techniczny oraz powypadkowy, w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Jeżeli pojazd posiada Clear-Title, wówczas wystarczy tylko podstawowy przegląd. W tym przypadku właściciel może dostarczyć pojazd do SKP na dwa sposoby. Pierwszy to przewóz samochodu za pomocą lawety, zaś drugi to wyrobienie tymczasowych tablic rejestracyjnych w wydziale komunikacji. Koszt takich tablic to ok. 70 złotych. Są one ważne przez 30 dni, przy czym można wydłużyć ich ważność o kolejne 14 dni. Trzeba jednak pamiętać, iż przed wyjazdem na drogę publiczną obowiązkowo musimy wykupić ubezpieczenie OC. Jeżeli jednak, chcemy wykupić dodatkowo polisę AC należy pamiętać, że nie każdy zakład ubezpieczeniowy wykona nam ubezpieczenia pojazdu z rynku amerykańskiego. Ostatnim krokiem jest rejestracja pojazdu w miejscowym wydziale komunikacji.
Do rejestracji potrzebujemy następujących dokumentów:
Trzeba koniecznie pamiętać, aby w wydziale komunikacji być w posiadaniu oryginalnych dokumentów oraz ich tłumaczeń na język polski. Bez nich rejestracja nie będzie możliwa. W przypadku gdy nasz pojazd posiada ograniczone miejsce na tablicę rejestracyjną, należy wówczas zaznaczyć to we wniosku aby, otrzymać ich mniejszą wersję.
Wbrew pozorom import pojazdu z Ameryki nie jest skomplikowaną czynnością jeżeli skorzystamy z usług firm, które posiadają odpowiednią wiedzę w tej branży. Należy zawsze zrobić wstępne rozeznanie dotyczące przepisów, kosztów oraz czynności które nas czekają przy sprowadzeniu pojazdu, stąd też warto skontaktować się z kilkoma firmami zajmującymi się importem i zapytać się o wszelkie szczegóły, które nas interesują. Przy rozważnym podejściu do importu, jesteśmy w stanie sprowadzić niepowtarzalny pojazd w rozsądnej cenie.
Zapraszamy do kontaktu z redakcją serwisu pod adresem e-mail: biuro@autazusa.pl
Kontakt
Ogłoszenia: ogloszenia@autazusa.pl
Regulamin
Usaimport.pl
Beemag BMW MINI kodowanie
Biuro Akcyz i Tłumaczeń
Konex
OZ Auto S.C.
Car-Coding
Auto Art Service