Portal miłośników samochodów Amerykańskich

firmy porady newsy ze świata

PORADY - IMPORT AUT Z USA

Olej w skrzyni A/T – co warto wiedzieć

Olej w skrzyni A/T – co warto wiedzieć?

 

Zarówno pojazdy z automatyczną, jak i manualną skrzynią biegów wykorzystują olej przekładniowy. Najczęściej stosowanym olejem do skrzyń automatycznych jest „Automatic Transmission Fluid”. ATF jest zwykle wytwarzany z rafinowanej mieszanki oleju bazowego i kombinacji dodatków uszlachetniających. Związki chemiczne zawarte w ATF, nie tylko utrzymują niską temperaturę podzespołów skrzyni biegów podczas jazdy, ale także zapewniają pełną funkcjonalność wszystkich elementów. Najważniejszymi dodatkami wpływającymi na parametry oleju są: modyfikatory siły tarcia, detergenty, środki przeciw-pienne i przeciw-zużyciowe, inhibitory utleniania i korozji.

Najważniejsze funkcje oleju ATF:

  • płynne przenoszenie mocy
  • smarowanie oraz czyszczenie podzespołów
  • ochrona anty-korozyjna
  • utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy
  • ochrona elementów uszczelniających
  • niwelowanie luzów pomiędzy smarowanymi elementami.

 

Olej, podczas przepływu przez poszczególne podzespoły, zbiera z nich zanieczyszczenia oraz cząstki metalowe, które mogą gromadzić się w miarę eksploatacji pojazdu. W przypadku skrzyń automatycznych, przeważająca ilość zanieczyszczeń zostaje przechwycona przez wewnętrzny filtr oleju, lecz czasami mała frakcja pyłu metalowego osadza się na dnie miski olejowej. W związku z tym, niektóre warsztaty samochodowe używają maszyn, które wykonują dynamiczne przepłukiwanie układu, aby się tych zanieczyszczeń pozbyć. W przypadku, gdy nie mamy pewności czy olej w naszej skrzyni nadaje się do dalszej eksploatacji, zalecamy aby skorzystać z usług wyspecjalizowanych zakładów, które określą nam stopień jego zużycia. Wiele z najczęstszych problemów związanych z przekładnią, można przypisać nieodpowiedniej ilości lub jakości płynu ATF.

Objawy nieodpowiedniego stanu lub nadmiernego zużycia oleju w skrzyni A/T:

  • uślizg podczas gwałtownego ruszania
  • głośne odgłosy podczas zmiany biegów
  • szarpnięcia podczas zmiany biegów
  • wolna reakcja skrzyni
  • pojawienie się kontrolki temperatury skrzyni biegów.

Co ile wymieniać olej w skrzyni automatycznej?

Większość producentów skrzyń automatycznych, zaleca wymianę oleju od 60 tys. do 85 tys. kilometrów lub co 2-3 lata. Proponujemy jednak, zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu dostarczoną przez producenta. Instrukcja serwisowa zawiera najdokładniejsze wskazówki odnoszące się do częstotliwości wymiany i rodzaju oleju używanego w danym samochodzie. Jeżeli nie posiadasz książki serwisowej, skontaktuj się z autoryzowanym serwisem w celu uzyskania informacji dotyczących interwałów serwisowych skrzyni. Przypominamy że, styl jazdy ma bezpośredni wpływ na zużycie oleju przekładniowego. Agresywna jazda lub pokonywanie licznych wzniesień, skutkuje niezwykle wysokimi temperaturami oleju. W takim przypadku, należy znacznie skrócić interwały wymiany oleju. Pamiętaj, że koszt wymiany oleju w skrzyni jest niewielki w stosunku do jej naprawy.

AUTA Z USA 2019 Wszelkie Prawa Zastrzeżone