Import samochodów do Polski staje się coraz bardziej popularnym zjawiskiem. Mimo, że czasy, kiedy dolar stał wyjątkowo nisko w stosunku do złotówki dawno minęły, sprowadzanie pojazdów z Ameryki wciąż jest opłacalnym procesem. To szansa na zdobycie solidnego pojazdu w wyjątkowo niskiej cenie. Każdy jednak, kto zamierza kupić auto za wielką wodą, musi zdawać sobie sprawę, że będzie zobowiązany uiścić kilka dodatkowych opłat. Obok kosztów transportu, należy opłacić również cło, akcyzę i podatek vat. Dzisiaj sprawdzamy, jak kształtuje się relacja import samochodu z USA a vat.
Spis treści
Podatek vat to jedna z trzech opłat celnych, jaką przyjdzie nam ponieść sprowadzając auto z USA. Ma ona charakter procentowy, a naliczana jest od realnej wartości pojazdu, czyli ceny, jaką zapłaciliśmy za samochód. Stawka podatku vat może być różna. Jest ona zależna od miejsca, w którym przeprowadzamy odprawę i się rozliczamy.
Przeprowadzając ten proces w Polsce, będziemy zobowiązani zapłacić aż 23%. Taką stawkę vat ustala polskie prawo. Jednak z godnie z unijnym prawem o możliwości rozliczania się wewnątrzwspólnotowego, możemy wybrać niemiecki port, jako miejsce, do którego dopłynie prom z naszym pojazdem. Przeprowadzając tam odprawę, możemy rozliczyć również podatek vat z normami obowiązującymi w Niemczech.
Stawka tego podatku wynosi tam 19%. To właśnie z tego powodu, tak często polscy importerzy wybierają niemieckie porty, jako miejsce odprawy, a nie Gdynię. Może to być bowiem źródło dosyć dużych oszczędności, szczególnie, kiedy sprowadzamy pojazd luksusowy i drogi. Im wyższa bowiem cena, jaką zapłaciliśmy za samochód w USA, tym większa opłata vat nam wyjdzie. Warto zatem dobrze przeanalizować sytuację, zanim wybierzemy miejsce cumowania promu transportującego nasz pojazd.
Na rynku motoryzacyjnym można często spotkać się z teoriami, które twierdzą, że stawkę vat może podnieść także stan techniczny pojazdu lub jego wiek. Absolutnie nie jest to prawdą. Wysokość podatku vat ma charakter obligatoryjny i stały.
W każdym przypadku zatem stawka procentowa wyniesie tyle samo, bez względu na fakt czy sprowadzamy pojazd nowy, dwuletni czy dwudziestoletni.
Rację mają jednak ci, którzy twierdzą, że wiek auta może przyczynić się nie tyle do podwyższenia stawki vat, co jej zmniejszenia. Jest to prawdą. Kategoria pojazdów zabytkowych należy do uprzywilejowanych. Samochody będące klasykami obłożone są niższą stawką vat.
W takim przypadku zapłacimy zaledwie 9%. Żeby jednak sprowadzany pojazd móc uznać za zabytek, musi on liczyć co najmniej trzydzieści lat i opierać się na oryginalnych głównych częściach konstrukcyjnych takich jak silnik czy układ kierowniczy. Podatek vat w wysokości 9% od wartości pojazdu, zapłacimy także w sytuacji, kiedy sprowadzamy samochód jako mienie przesiedleńcze.
Ma to miejsce wtedy, kiedy wracamy po pobycie w USA do Polski i chcemy zabrać ze sobą na własny użytek pojazd, który kupiliśmy w Stanach. Żeby móc jednak skorzystać z takiej opcji, należy udokumentować przynajmniej roczny pobyt (legalny) w USA oraz co najmniej półroczne użytkowanie pojazdu. Co ważne, samochód sprowadzany na mienie przesiedleńcze, może mieć jedynie charakter prywatnego przeznaczenia.
Oznacza to, że nie można wciągnąć go w majątek zakładanej firmy, jak również nie można sprzedać auta w przeciągu minimum pół roku od sprowadzenia go na terytorium Polski. Złamanie zasad będzie skutkowało nałożeniem obowiązku dopłaty różnicy do pełnej stawki vat.
Kiedy wracamy do Polski z zamiarem otworzenia firmy, a pojazd chcemy wprowadzić do jej majątku, nie możemy skorzystać z mienia przesiedleńczego i uzyskać obniżkę stawki vat. Można jednak znaleźć pewne oszczędności w inny sposób.
Kiedy zarejestrujemy firmę na terytorium państwa członkowskiego, na co pozwala prawo unijne i tam również zarejestrujemy sprowadzony z USA pojazd, to mimo, że wcześniej zapłacimy 19 lub 23% podatku vat, będziemy tę kwotę mogli odzyskać w stu procentach. Dla wielu przedsiębiorców jest to duża oszczędność i gra warta świeczki.
Podatek vat to jedna z trzech opłat importowych. Jej stawka przy rozliczaniu w Polsce wynosi 23%, a w niemieckich portach 19%. Kupując auto zabytkowe może liczyć na zmniejszenie stawki do 9%. Podobnie jest w sytuacji mienia przesiedleńczego. Stan techniczny samochodu oraz jego wiek (poza sytuacją auta zabytkowego – co najmniej trzydziestoletniego) nie wpływają na wysokość stawki vat. Ma ona zawsze stały charakter.
Zapraszamy do kontaktu z redakcją serwisu pod adresem e-mail: biuro@autazusa.pl
Kontakt
Ogłoszenia: ogloszenia@autazusa.pl
Regulamin
Usaimport.pl
Beemag BMW MINI kodowanie
Biuro Akcyz i Tłumaczeń
Konex
OZ Auto S.C.
Car-Coding
Auto Art Service